неделя, 7 юни 2009 г.

ХВАЛЕНИЕТО – МОЩНО ОРЪЖИЕ СРЕЩУ ОТЧАЯНИЕ И ДЕПРЕСИЯ

Обичаш ли да пееш песни? Знам, че някой би казал – толкова е тежък деня ми, какви песни! Евреите са пеели песни, не само когато им е било весело, а при различни поводи. Псалмите са „песнярката” на Библията и тя се използва както от юдеите, така и от християните днес. Напоследък се улавям, че каквото и да чета, накрая си отварям един или друг псалм и особено ако знам точно кой да прочета, винаги ми носи насърчение и утеха. Давид е автор на 73 псалма, а останалите са писани в продължение на около 1000 години, от времето на Мойсей до завръщането от плен на евреите. Някои от псалмите засягат всеобщи теми, водят към поклонение или говорят за Божието действие през вековете, а други са интимни, израз на любов към Бога, разкаяние за грях, борба по време на трудност, дори и гняв срещу неприятели. Насочват към упование на Бога, когато злото тържествува и нечестието се разпространява, за ведро спокойствие всред бурята. Това, което прави псалмите изключително важни за нас е тяхното фокусиране изцяло върху Бога, Неговото величие и сила, Неговата любов и вярност.
Много хора не знаят как точно да четат псалмите. Не трябва да забравяме, че те са поетични произведения, пълни с преобрази и метафори, така, че не бива да приемаме всичко буквално. Еврейското заглавие на книгата е Техилим /песни на хвала/, което говори, че са предназначени да се пеят, песни, които прославят Бог за това, което е Той и за това, което е направил за хората. Освен това има много молитви, които са думи към Бог, а не на Бог. От тях научаваме, колко искреност има в думите на молителя, към своя Създател. Научаваме как винаги и по всяко време – радост, болка, скръб, надежда, безверие, можем да се обърнем за помощ към Твореца. В псалмите има и доста месиански пророчества, или пророчества, които говорят за идването на Месия, Спасител – Исус Христос.
Евреите имат интересен подход към поезията. Те не използват рими, а игра на думи, алитерация и акростих /всяка строфа или ред започва със следващата буква от азбуката/. Друга особеност е паралелизмът – една и съща идея се повтаря в няколко стиха или строфи за да се подчертае идеята или да се направи контраст. Няма как да не спомена, че важна част от хвалението са музикалните инструменти. Споменати са различни музикални инструменти като кинорът /лира/ - малък струнен инструмент, който е можел да се пренася от едно място на друго, също и невала / подобие на днешната арфа/. Удърни и духови инструменти, които са били част от поклонението. Старозаветното хваление е шумно и живо, с много инструменти, пляскане и танци.
И днес, както по времето на ранната църква, Псалми е както сборникът с химни, така и молитвеник. Ето десет от най-четените Псалма: 8 – Чудото на сътворението.
22 – Къде си Господи?
32 – По-добре изповядай греха си
46 – Бог е наше прибежище и сила
51 – Вик за прошка
91 – Упование в Бога
103 – Бог ни състрадава
121 – Бог, наш създател и закрилник
139 – Бог ни познава

Псалм 23
1. „Господ е Пастир мой; няма да остана в нужда.
2. На зелени пасбища ме успокоява; при тихи води ме завежда.
3. Освежава душата ми; води ме през прави пътеки заради името Си.
4. Да! И в долината на мрачната сянка ако ходя, няма да се уплаша от зло; защото Ти си с мене; Твоят жезъл и Твоята тояга - те ме утешават.
5. Приготвяш пред мене трапеза в присъствието на неприятелите ми, помазал си с миро главата ми; чашата ми прелива.
6. Наистина благост и милост ще ме следват през всичките дни на живота ми и аз ще живея за винаги в дома Господен".
Когато се почувстваме в "безводна пустиня" или ни налегне отчаяние, хвалението и поклонението на Бог е мощно оръжие, с което може да си служим всеки ден. Лекарят знае точно какво лекарство да предпише на пациента си, но псалмите са безвредния начин да утеши човек сърцето си, или да се зарадва заедно с псалмопевеца - "Еова, Господи наш, колко е превъзходно Твоето име по цялата земя!"
"Всичко, що диша, нека хвали Господа, хвалете Господа!"

3 коментара:

  1. Прекрасно! Наистина имам нужда точно от псалмите, за да се утеши душата ми и да поникне малко надеждица в нея!
    Благодаря ти за словото, Здравче!
    Хриси

    ОтговорИзтриване
  2. ХВАЛЕНИЕТО ЛИ? О, КОГАТО ПЕЯ ЖИВЕЯ,ЗА ТОВА ЩЕ ПЕЯ ДОКАТО ЖИВЕЯ! ЖАНА ГАРДЕН

    ОтговорИзтриване