Новото време роди фрази: „Не ме съди!”, „Кой си ти, че да ми казваш какво и как да го правя!”, „Погледни си Библията – тя ти казва да не съдиш!”и пр. Много хора заслепени от свободията, в която са избрали да ходят, нямат и понятие, какъв е Библейския принцип на съденето, но за съжаление и много посветени християни и служители въпреки знанията, които имат не практикуват заръките на Христос. А какви са те?
На много места в Новият завет ясно ни е казано да не съдим! Но на също толкова ни е казано да съдим. Кога можем да „съдим” и кога не?
В Матея 7 гл. Бог казва: „Не съдете, за да не бъдете съдени...” Т.е от една страна хората ще те съдят по начина, по който и ти ги съдиш, както и Бог – ще те съди така, както и ти съдиш хората. В Римл.2 гл се казва: „...защото в каквото съдиш другия, себе си осъждаш, понеже ти, който съдиш вършиш същото. Апостола тук пише до религиозни хора, които мислят, че понеже знаят кое е право и виждат грешките на другите непременно са прави, но това не е така. Друг пасаж в Яков 4 гл се казва: „... който одумва или съди брата си, одумва закона и съди закона, а ако съдиш закона не си изпълнител но съдия. Само един е законодател и съдия...” Имаме ясно указание да не злословим един друг, въпреки, че редовно го правим.
В 1 Кор.5гл. се говори за мъж, който е съгрешил с бащината си жена и апостола казва: „Защото аз, ако и да не съм телесно с вас, но като съм при вас с духа си – осъдих вече, в името на нашия Господ Исус, оногова, който така е сторил...” Т.е апостола казва, че е осъдил и настоява църквата да изпълни присъдата която е отредил. По-надолу казва: „Защото каква работа имам да съдя външните човеци? Не съдите ли вие вътрешните, докато външните Бог съди? Отлъчете нечестивият човек изпомежду си!” Т.е невярващите хора Бог ще ги съди, докато „вътрешните” или вярващите – ние.
Въпреки, че с години съм знаела този принцип, никога не съм разбирала, защо не се практикува в църквите. Сега не е време да говоря за църковно дисциплиниране, смятам, че то липсва като цяло в църквата днес. Разбира се, това да е така, си има своите причини, според мен ако мога да ги нарека „причини на времето”. Един мъж на вярата казваше: „Съденето е функция на властта, която се спуска надолу от самия Бог!” И въпреки, че в днешните времена управленската власт и съдийството са две отделни институций във времето на СЗ съденето и управлението никога не са били разделяни. В Псалм 82 се казва: „До кога ще съдите несправедливо и ще лицеприятствата към нечестивите?” Главно задължение на съдията е да защитава праведните. Това, което трябва да разберем е, че съдията имаше власт да отсъди. Да си спомним една случка. Мойсей е още в Египет. Ядоса се и уби един египтянин понеже се отнасяше зле с негов сънародник. На другият ден видя двама евреи да се бият и се опита да раздаде правосъдие и тогава, те казаха: „Кой те постави началник и съдия над нас?И нас ли искаш да убиеш...?” Бяха прави – Мойсей нямаше власт, никой не беше го упълномощил. В НЗ пък виждаме Исус в Лука 12 как срещна един човек, който заяви, че брат му го мами с наследството му, и казва: „Кой ме е поставил съдия или началник помежду вас?”/14ст/ Или Христос им казва, че има религиозни водачи, има съд, има Синедрион и пр. Най-логичното заключение е, че между съденето и управлението има връзка. На първо място Бог е върховен Владетел и Той е Върховен съдия. Но между хората също е валиден този принцип. Където има отговорност за управление има и власт за отсъждане. Както и обратното е валидно. Който няма отговорност да управлява няма и власт да отсъжда.
Някои неща не са в човешката власт и отговорност да се съдят. Ап. Павел казва: „За мене е твърде малко нещо да бъда съден от вас или от човешки съд, даже аз не съдя сам себе си...” Т.е от нас не се изисква да правим окончателни заключения за живота на някого, пък дори и за нашия собствен живот. Защото дори и съвестта да не ни изобличава, пак Господ е този, Който ще съди.../1Кор.4/ Всички ще застанем пред Господа на съд. /Разбира се вярващите не за осъждение, а за вечна награда/.
Кой може да съдим?
На първо място собственото си поведение, като критерии ни е Божието слово.
На второ място според властта, която ни е дадена, можем да употребяваме и съдене. Един съпруг и баща е отговорен да отсъди в семейството си. Семейството е изпитната площадка за публично служение. Ако един мъж знае как да управлява дома си, може да бъди издигнат за лидер в обществото. Не рядко може да чуем: „Ябълката не пада по дълеч от дървото” или „Каквито родителите, такива и децата” За съжаление най-често тези фрази се използват в негативен смисъл, тъй като родители, които не упражняват власт над семейството и децата си, а са напълно незаинтересовани, то техните деца продължават по този „объркан” път, по който вървят и родителите им.
В Евр.13гл и на други места в НЗ ясно се казва, че от църковните лидери се очаква да упражняват власт и да поддържат дисциплина. В 1Кор.5гл.ясно се казва, че трябва да се вземе конкритна позиция и действие спрямо грешния човек. Разбира се в обществото, в което живеем може този стандарт да е нормален и приемлив, но когато наречеш себе си християнин и последовател на Христос, трябва явно да разграничиш поведението си от това на света. Затова ако на човек му харесва да живее така, то трябва конкретно действие, дори и за кратко време, но да се покаже явно отношението на „вътрешните” към проблема. Виждам десетки конкретни ситуации, в които всички си затварят очите само и само да не бъде наранен някой, или да не си отиде. Но корените, с които в пълно съзнание заразяваме тялото рано или късно ще избоят.
Разбира се може да отсъждаме относно спорове междухристияни, както и неправилни учения, които се разпространяват в църквата ни.
Нашата отговорност е колкото да не съдим, според това, което Господ е казал да не съдим, толкова и да отсъждаме справедливо. Едно е ясно, ще отговаряме пред Исус ако съдим, когато не е наша работа, но и точно толкова ще отговаряме, ако не отсъдим тогава, когато сме задължени да го направим.
Zdravei Zdr, ne e lesno da sadish ot imeto na Bog koito e mnogomilostiv. Toi iziskva ot nas da izoblichavame greha no ne bez liubov kam blijnia - i bih kazal s osnoven motiv - negovoto (na blijnia) spasenie. Na men mi se struva che pritchata za treskata v okoto na brat ti i gredata v tvoeto sobstveno e dosta na miasto. Tam se kazva oshte che ako izvadish gredata ot svoeto oko shte vidish dobre kak da izvadish treskata ot okoto na brat si. Za men tezi dumi sa nasarchenie v duha na cialoto blagovestie: a imenno koito se priblijava pri Boga ochistvaiki sebe si poluchava sila da varshi voliata mu koiato se izraziava nai veche v izoblichavane na greha, prikanvane kam pokaianie i priemane na proshka v kravta na Isus Hristos.
ОтговорИзтриванеBog da te blagoslovi i da ti dava madrost kak da izoblichavash greshkite na drugite s mnogo liubov.
Много благодаря за коментара! Ако пишете от положението на служител, че е трудно да съдиш справедливо, когато знаеш, че Бог е много милостив - разбирам Ви. Въпреки, че смятам, че църквата е на този хал, защото няма дисциплиниране /говоря за хора, които не живеят морален живот, но всички си затварят очите и ги търпят в служенията си, извършват аборти и пр. и въпреки това продължават да стоят на постовете си/. Ако говорите като мирянин, каквато се чувствам и аз, благодаря за стиха за гредата и треската - опитвам се да практикувам този стих и съм напълно съгласна, че всичко трябва да става с любов. Всъщност много отдавна дори съм забравила за изобличението, защото хората вече смятат, че всичко знаят и могат, затова е по-лесно да ги оставиш да се справят сами и да се поучат от грешките си. Вярвам, че всичко, което вършим трябва да става с много любов, но ако не представим Господа като СВЯТ и СПРАВЕДЛИВ, рискуваме да загубим много. По скоро мисля върху това, отколкото да ходя и да соча хората с пръст. Моля се за мъдрост на водачите ни...
ОтговорИзтриване